שיווק דיגיטלי הוא כל שיווק המשתמש במכשירים אלקטרוניים (מחשבים ניידים ונייחים, טאבלטים, מכשירים סלולאריים) ויכול לשמש מומחי שיווק כדי להעביר מסרים פרסומיים ולמדוד את השפעתו דרך מסעות הלקוח. בפועל, שיווק דיגיטלי מתייחס בדרך כלל לקמפיינים שיווקיים המופיעים במחשב, בטלפון, בטאבלט או במכשיר אחר בצורת: וידאו מקוון, מודעות לתצוגה, שיווק במנועי חיפוש, מודעות ברשתות חברתיות בתשלום ופוסטים במדיה חברתית. שיווק דיגיטלי מושווה לעתים קרובות ל"שיווק מסורתי" כגון מודעות מגזינים, שלטי חוצות ודיוור ישיר. היתרון הגדול ביותר שיש לשיווק דיגיטלי הוא שהכל מדיד ולפיכך אפשר בקלות לדעת כמה אנשים צפו\שיתפו\הקליקו\השאירו פרטים וכן לעקוב אחר מסע הלקוח ולשפר כדי להגיע למקסימום תוצאות במינימום תקציב.
אסטרטגיית שיווק דיגיטלית היא התהליך בו אנשי השיווק קובעים כיצד למנף ערוצים דיגיטליים שונים דוגמת מדיה חברתית, קמפיינים בתשלום, דוא"ל ועוד, לאיזה קהל ידע לטרגט את הפרסום, כיצד למתג את העסק, לוחות זמנים ודרכי מדידת הצלחת הקמפיינים. תוצאה של אסטרטגיית שיווק טובה שנבנית בהתאם ליעדי העסק, תביא בטווח הקצר לחשיפה גבוהה והתעניינות במותג, בטווח הארוך יותר להבאת לקוחות פוטנציאליים לעסק.
בעיקרו של דבר, אם קמפיין שיווקי כולל תקשורת דיגיטלית, זה שיווק דיגיטלי.
שיווק דיגיטלי עוסק בכלים, פלטפורמות וערוצים דיגיטליים שיכולים להמיר לקוחות פוטנציאליים ללקוחות שקונים. אסטרטגיית השיווק הדיגיטלית של מותג יכולה להשען על מספר פלטפורמות או למקד את הפרסום בפלטפורמה אחת. לדוגמה, עסק המוגבל בתקציב שהקהל שלו מטורגט בפייסבוק בצורה יעילה שמייצרת לידים ומעורבות, יכול להסתמך על הפלטפורמה הזאת בלבד.
השיווק הדיגיטלי בוחן תחילה את המטרות והיעדים של העסק, לאחר מכן את הכלים הזמינים כדי לקבוע כיצד להגיע ביעילות ללקוחות היעד ובאיזה שלב במשפך המכירה. כדוגמה, נניח שרוצים להגביר את התנועה לאתר כדי ליצור יותר לקוחות פוטנציאליים ולידים. אפשר לעשות זאת במגוון אפיקים: התמקדות באופטימיזציה למנועי חיפוש, קמפיינים של תנועה לאתר בפלטפורמות שונות וכפועל יוצא מכך לפתח אסטרטגיית שיווק תוכן בהתאמה לכל פלטפורמה: תוכן מותאם, בלוגים, דפי נחיתה, עיצובים לפידים שונים, וידאו וכו'. ישנן דרכים רבות להשתמש בטכניקות שיווק דיגיטלי על מנת לתקשר עם קהל היעד של העסק. בנוסף, לשיווק דיגיטלי יש עלויות התחלתיות נמוכות יחסית הוא מדיד ומדויק- מה שהופך אותו לטכניקת שיווק עיקרית עבור עסקים קטנים.
שיווק ברשתות חברתיות
הפלטפורמות הדיגיטליות הפופולריות ביותר לשיווק במדיה חברתית כיום הן פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין ויוטיוב. בסופו של דבר, אפיקי השיווק תלויים ביעדים ובקהל של העסק. לדוגמה, אם אתה רוצה למצוא לידים חדשים עבור קורס רפואי חדש, מיקוד הקהל יהיה בלינקדאין מכיוון שאנשי מקצוע בתעשייה פעילים בפלטפורמה זו. מצד שני, פרסום משקפי שמש לקיץ ידרוש הפעלת מודעות מדיה חברתית באינסטגרם ופייסבוק שהרי הפלפורמות האלה משתמשים בשיטות Push לפיד לצרכנים צעירים יותר. שיווק במדיה חברתית מציע מדדי מעורבות מובנים, שהם שימושיים ביותר כדי לעזור לך להבין עד כמה העסק מגיע לקהל היעד. ניתן להחליט אילו סוגי אינטראקציות חשובים לך ביותר, בין אם זה אומר מספר השיתופים, ההערות או סך הקליקים לאתר.
מותגים רבים משתמשים בשיווק ברשתות חברתיות כדי להתחיל דיאלוגים עם קהלים במקום לעודד אותם להוציא כסף מיד. זה נפוץ במיוחד במותגים שמכוונים לקהלים מבוגרים או מציעים מוצרים ושירותים שאינם מתאימים לקנייה מהירה. הכל תלוי ביעדי השיווק של העסק במדיה החברתית. כדי ליצור אסטרטגיית שיווק אפקטיבית במדיה חברתית, חיוני לעקוב אחר שיטות העבודה המומלצות. ככלל, בשיווק למדיה חברתית, חשוב ליצור תוכן איכותי ומרתק, להשיב להערות ולשאלות בצורה מקצועית, ליצור לוח זמנים לפרסום, לפרסם בזמן הנכון, לעבוד עם מנהלי מדיה חברתית מקצועיים כדי לתמוך בשיווק ולדעת את קהל היעד של העסק ובאילו ערוצי מדיה חברתית הוא הכי פעיל.
קמפיינים ממומנים
החלק היותר מקצועי ומעניין של שיווק דיגיטלי הוא תשלום לפי קליק, או PPC. בסוג זה שיווק דיגיטלי, העסק משלם עמלה בכל פעם שמישהו לוחץ על המודעות הדיגיטליות שלו. לכן, במקום לשלם סכום מוגדר כדי להפעיל כל הזמן מודעות ממוקדות בערוצים מקוונים, העסק משלם רק עבור המודעות שאנשים מקיימים איתן אינטראקציה.
הסוג הנפוץ והמכוון ביותר של PPC הוא פרסום במנועי חיפוש, ומכיוון שגוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר, עסקים רבים משתמשים בגוגל אדס למטרה זו. קמפיינים אלה מציגים את מודעות העסק במילות חיפוש נבחרות ב-4 מקומות ראשונים בתוצאות החיפוש של גוגל, על ידי מכירה פומבית מיידית. האלגוריתם של גוגל נותן עדיפות לכל מודעה זמינה בהתבסס על המון גורמים המשתנים מעת לעת דוגמת: איכות המודעה, רלוונטיות מילת המפתח, איכות דף נחיתה וחווית המשתמש וסכום ההצעה.
לכל קמפיין PPC יש פעולות יעד אחת או יותר שהצופים אמורים להשלים לאחר לחיצה על מודעה. פעולות אלו ידועות כהמרות, והן יכולות להיות מילוי פרטים בדף נחיתה (לידים), טלפונים, רכישות וכו'. לא משנה מה הבחירה כהמרה, ניתן לעקוב אחרי ההמרות דרך ערוצי השיווק הדיגיטליים שנבחרו כדי לראות האם הקמפיין מצליח.