ייעוץ עסקי או ייעוץ שיווקי לעסקים, הופך בשנים האחרונות למונח קריטי שלפיו יקום וייפול עסק. על מנת להתקיים ולשגשג בעולם יצרני מודרני, נדרשת הבנה מרבית בשיווק, או בקשר הדוק עם יועץ עסקי מעולה. מן הסתם, לא כל אחד מתאים להיות יועץ עסקי או מומחה בייעוץ שיווקי לעסקים. על מנת להיות יועץ עסקי טוב ויעיל צריך לשלב מצד אחד ניסיון עסקי עשיר ומצד שני ידע מתקדם בפסיכולוגיה ובשיווק. ייעוץ עסקי טומן בחובו שלושה תחומי פעילות עיקריים: הנעת לקוחות חדשים, מכירות ללקוחות וניהול מאגר הלקוחות.
הגדיל להסביר זאת פיל בארדן הבריטי (לשעבר סמנכ"ל פיתוח ב-TMobile ו unilever ) שמתאר מחקרים בפסיכולוגיה, כלכלה ומדעי המוח, המעידים ששיווק מונע מקבלת החלטות רציונאלית כתהליך מדעי בר חיזוי ולא רק מרגשות או אינטואיציות.
לפיכך, ייעוץ עסקי מגלם את היכולת והניסיון של היועץ העסקי לנתח את העסק כמו צילום רנטגן, כולל הבנת האישיות של בעל העסק. לעיתים העסק נראה משגשג ובריא מבחינה פיננסית, אך עדיין לא מצליח לפרוץ קדימה. יועץ עסקי אמור לסייע לבעל העסק לזהות את הנקודות החלשות בעסק הזקוקות לליטוש וטיפול, כל זאת על מנת לשחרר את החסם המונע את ההתקדמות.
אחד התפקידים הבולטים של יועץ עסקי הוא להביא את העסק למצב שבו הוא משנה את התנהגות הצרכן כלפי אותו שירות או מוצר הדורש ייעוץ בטווח הקצר והארוך, להגביר את תנועת הגישה למוצר או השירות וכפועל יוצא מכך את תדירות הרכישה, תוך כדי המרת "מתעניינים"\ "לא צרכנים" ל"צרכנים".
ישנם הרבה בעלי מקצוע שמציעים שירות של ייעוץ עסקי. זו אחת הסיבות שכל כך חשוב לדעת לברור את המוץ מן התבן. תהליך של ייעוץ עסקי או ייעוץ שיווקי לעסקים הינו הליך מורכב ומתמשך, ולכן חשוב שמי שאנו מפקידים בידיו את שיווק העסק יהיה איש מקצוע מן המעלה הראשונה. על פי רוב, אנשי המקצוע הטובים הם אלו שמכירים את תחום הפעילות של העסק מתוך ניסיון אישי. חשוב לבדוק מה הרקע העסקי של כל מי מציע את עצמו למתן שירות בתחום ייעוץ עסקי.